onsdag 18 april 2012

Att berätta i färg och form

Är något vi börjar öva på redan som små barn. Vi ritar, gör skapelser i modellera, vi bygger snögubbar och kojor och kreativiteten vet inga gränser. Vad är det då som sedan får många av oss att sluta uttrycka oss på detta sätt? Det beror nog på många saker, men en tror jag är att vi lär oss kommunicera med det skrivna ordet. Några fortsätter att med bokstäver skriva målande texter där läsaren ser levande bilder framför sig. Andra använder det skrivna ordet så lite som möjligt. Jag hoppas att de fortsätter bygga kojor och måla bilder för jag är övertgad om att vi mäniskor mår bra av att kommunicera och uttrycka oss på många olika sätt. Med kroppspråk, i bilder, i lera eller andra material och naturligtvis också med vårt talande språk och det skrivna ordet.

Övar vi inte på att uttrycka våra tankar och känslor finns det risk att de lagras inom oss och vi blir kanske både frustrerade och olyckliga. Så vare sig du har barn eller inte hemma, ta alla tillfällen som finns till att fortsätta berätta i färg och form. Själv upplever jag att det berikar mig till både kropp och själ, samtidigt som det utvecklar min förmåga att kommunicera i såväl tal som skrift.

Några som är fantastiskt duktiga på att uttrycka sig i färg och form, är florister. På trädgårdsmässan avgjordes Florist SM 2012, och det var fantastiska konstverk de hade skapat. Här kommer bilder på några av dem.

Imorgon kommer ett inlägg från dagens träff om hur vi utvecklar besöksnäringen i Småland och senare i veckan bloggar jag om hur vi kommunicerar nyheter och besked som innebär negativa konsekvenser på olika sätt. Vi ses!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar