söndag 29 april 2012

Skriva en pressrelease

Är något jag har gjort flera gånger de senaste veckorna. Och budskapen har varierat, men flera gånger har det handlat om nyheter som kan tolkas negativt om man utesluter de meningar som andas framtidstro. Det får mig att fundera på hur journalisterna som får dessa pressreleaser tänker när de läser dem.

När jag skriver en pressrelease tänker jag utifrån att det ska väcka intresse, men också ge en bakgrund till budskapet, förmedla tydlig information och kännas både sann och äkta. Handlar det om något som drabbar människor på olika sätt, gäller det även att förmedla empati och framtidstro. Dessutom måste varje mening kunna stå för sig själv. Det händer att journalisterna skriver helt utifrån pressreleasen, och blandar innehållet efter eget huvud. Det innebär att budskapet kan vinklas utifrån hur man sätter ihop och utesluter meningar. Därför kan i varje fall jag slå fast att det ofta ligger många fler timmar och tankearbete bakom en pressrelease än man kan tro. Och även här har jag hjälp av storytelling. Genom att tänka i berättelse och fokusera på kärnan i budskapet, tror jag att det blir tydligare och att missförstånden blir färre.

Idag har jag gått och funderat på hur jag ska formulera den pressrelease som ska vara klar imorgon bitti. Tänker som allra bäst gör jag när jag arbetar med kroppen och miljön är stimulerande. Det har just idag inneburit trädgårdsarbete och besök hos min favoritträdgårdsmästare Ulrik på Styragården . Ett besök som resulterade i två äppelträd, ett "Discovery" och ett "Fredrik", samt en vit kraftigväxande Klematis som ska få klä in det gamla äppelträdet. Hade kunnat köpa med mig betydligt mer. Den handelsträdgården ger mer habegär än vad som är nyttigt ;)

Väl hemma igen satte jag potatis och lök. Min älskade prins Nils övervakade det hela och njöt av den sköna vårvärmen. Imorgon blir det besök med bäbismys och mera trädgårdsarbete hos mina goda vänner Karin och Stefan. De är mitt upp i förverkligandet av sin dröm Sagolika Höö. En av de vackraste platser jag vet. Det är en förmån att få vara med och forma deras koncept. Historierna står på kö för att bli berättade, så jag kan bara säga; det kommer mera :)



Har som vanligt fler frön än jag behöver, men det finns så många nya jag bara måste ha :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar