fredag 27 april 2012

Fantastiska vår!

Det är likadant varje år. Jag blir lite som Ronja Rövardotter. Smått euforisk och det där vårskriket liksom pockar på. Det börjar redan i mitten på mars. Då går jag ut i trädgården och vare sig det är snö eller ej, letar jag efter små vårtecken. Lusten att börja städa efter höststormarna och det som blev kvar när Kung Bore gjorde entré, är stark. Inte för att jag är någon pedant, det vet alla som känner mig, utan bara för att det är så härligt när allt börjar om. När jag väl börjat med mina spanarrundor, blir det ett måste att gå en sväng i trädgården och titta efter nyheter.

Och det är så fantastiskt att följa hur allt vaknar till liv igen. Vaknar till liv. Visst låter det vackert! Här börjar det med snödroppar och krokus. Tätt följt av scillor, vårlökar och nu påsk och pingstliljor. samtidigt sväller bladknopparna på syrener och buskrosor. Trollhasseln och dess vilda kusiner får sina vackra hängen och perenner och kryddor tittar försiktigt fram ur sin skyddade tillvaro bland de torra resterna från förra årets frodiga grönska. Det är som ett under varje år. Och det blir mycket funderande över var årets "must haves", ska få plats.

Att ha trädgård är lite som att börja skriva en novell. Det finns en tanke på struktur och innehåll när man börjar, men sen vet man aldrig riktigt vart den tar vägen. Vår trädgård tillåts leva ett lite vidlyftigt och fritt liv. Mer som en flicka med rufsigt hår, springande över en äng, än en elegant kvinna med alla hårstrån på plats. Och min ambitionsnivå med varje säsong varierar som ni vet, efter tid och lust. Min drivkraft i trädgården är just lust. Ännu ett vackert ord! Vad härligt det är att låta lusten bestämma vad som händer i trädgården. I andra delar av vardagslivet kan det vara svårt att bara göra det man har lust med, men i trädgården är det faktiskt möjligt. Och så spännande det blir, eftersom planerna ändras hela tiden.

I år känns det som om det kommer skrivas många blad i min trädgårdsnovell, vi får väl se vilka vägar den väljer att ta denna sommar. Jag ser fram emot att ge mig hän i lusten till trädgården och den berättelse vi tillsammans skapar.

Måste också berätta att Kyrkan i Uddevalla blev fullsatt igår kväll. En smått euforisk mamma ringde efter konserten och berättade att musiken och sången hade varit fantastisk och att besökarna hade bidragit med över 14000 kronor till barnen i Uganda! Heja mamma!!

   Penséer, förgätmigej, timjan och rosmarin ska ner i krukorna under helgen!

Förra årets köksbordsfägring har funnit sig väl tillrätta under buskrosen York and Lancaster

Min köksträdgård med odlingslådor och rosenbågen som min käre man har gjort, är redo för årets grönska

'
I år har jag äntligen tagit tag i min tanke att kruka upp alla små frösådda plantor som jämt dyker upp här och där. Kanske får de följa med mig på en loppis jag ska på. Men det är en helt annan historia :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar